Infertilitet

Lar spiren vente på seg, til tross for regelmessige og ubeskyttede samleier? Vanlige årsaker til ufrivillig barnløshet er forstyrrelser i eggløsning, skader i egglederne, høy alder hos kvinnen eller redusert sædkvalitet. En undersøkelse hos gynekolog kan utelukke at det foreligger noen åpenbare årsaker til at du ikke har blitt gravid.

Hva er infertilitet?

Ufrivillig barnløshet eller infertilitet betyr manglende graviditet etter ett år med regelmessige og ubeskyttede samleier.

Årsaker til infertilitet

• du har ikke eggløsning
• tette eggledere
• endometriose
• tidlig overgangsalder
• muskelknuter
• hormonell årsak
• nedsatt sædkvalitet
• årebrokk hos mann
• blokkering av egglederne
• genetisk årsak

Første konsultasjon

Ved første konsultasjon trenger vi litt informasjon. Vi må vite hvor lenge dere har prøvd å bli gravide. Tidligere graviditeter, tidligere infeksjoner i underlivet. Litt om menstruasjonssyklus.
Det vil bli tatt en underlivsundersøkelse og så vil det bli lagt opp en plan i forhold å sjekke eventuelle hormonforstyrrelser. Dette gjøres via blodprøver på spesielle dager i syklusen.
Det kan også være grunnlag til å sjekke sæd kvalitet til partner og da vil vi ordne henvisning til det. Hvilke undersøkelser som gjennomføres i tillegg, avhenger av de funn som gjøres underveis. Med bakgrunn i de undersøkelser som blir gjort, vil man forsøke å komme frem til en sannsynlig årsak til barnløsheten. Dette legger grunnlaget for behandlingen.

Fertilitetsbehanding

Prøverørsbehandling
Prøverørsbehandling, også kalt IVF eller assistert befruktning. Kvinnens egg befruktes utenfor livmoren.

Inseminasjon
Ved nedsatt sæd kvalitet kan inseminasjon være en løsning. Ved en slik prosedyre innføres mannens sæd inn i kvinnens livmor.

Eggdonasjon
Noen kvinner har eggstokker som ikke produserer egg, enten av genetiske grunner, på grunn av alder eller for tidlig overgangsalder. Skal denne kvinnen bli gravid må hun få egg fra en annen kvinne. Egget befruktes med mannens sædceller og tilbakeføres til hennes livmorhule for å utvikle seg etter en hormonell forbehandling av livmorslimhinnen, slik at denne er klar til å ta i mot et befruktet egg. Denne behandlingen er ikke tillat i Norge i dag, men dette endres med bioteknologiloven planlagt med virkning fra 01.01.2021